بررسی فیلم های ماندگار تاریخ سینما

در این بلاگ سعی کرده ام تا نگاهی کوتاه به بهترین فیلم های تاریخ سینما بیاندازم که توسط مردم در سایت IMDB به عنوان برتر دست یافته اند. در کنار معرفی فیلم ها سعی کرده ام تا خلاصه داستان، نقد، دیالوگ و سکانس های ماندگار فیلم را نیز معرفی کنم تا بیننده اطلاعات کاملی از فیلم و جایگاه آن دست یابد.

نکته: تمام نوشته ها پیرامون فیلم اختصاصی است و کپی برداری با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است.

نکته مهم تر: کپی برداری از وبلاگ هیچگونه پیگرد قانونی به دنبال ندارد، اما برای نوشتن این وبلاگ وقت و انرژی بسیاری صرف شده است. پس بهتر است به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم.

نام فیلم: 12 مرد خشمگین
کارگردان: سیدنی لومت
نویسنده: رجینالد رز
بازیگران: هنری فوندا ، لی جی کوب
کشور: آمریکا
سال تولید: 1957
ژانر: درام
افتخارات: نامزد 3 جایزه اسکار
امتیاز: 8.9/10
رتبه 8 در میان 250 فیلم برتر جهان
بیشتر درباره فیلم:

Tagline: They have twelve scraps of paper... Twelve chances to kill
تگ لاین: «آنها دوازده تکه کاغذ دارند... دوازده راه برای کشتن»


خلاصه فیلم:

LIFE IS IN THEIR HANDS – DEATH IS ON THEIR MINDS

« زندگی در دستانشان، مرگ در ذهن هایشان... »

«12 مرد خشمگین» فیلمی آمریکایی است که در سال 1957 به نویسندگی و تهیه کنندگی «رجینالد رز» و کارگردانی «سیدنی لومت» ساخته شده است. این فیلم برگرفته از یک نمایش تلوزیونی است که در سپتامبر 1954 در تلوزیون CBS آمریکا به نمایش در آمد. موفقیت های این نمایش در تلوزیون و استقبال گسترده از آن منجر شد تا سیدنی لومت که پیش از این موفقیت های بسیاری در تولید فیلم های درام تلوزیون به دست آورده بود، توسط «هنری فوندا» و «ریجینالد رز» (تهیه کنندگان فیلم) به عنوان کارگردان این فیلم سینمایی گمارده شود. بنابراین فیلم «12 مرد خشمگین» تبدیل به اولین فیلم بلند «سیدنی لومت» شد و البته اولین و تنها فیلم «فوندا» و «رز» به عنوان تهیه کننده در یک فیلم (که بعد از آن هرگز فیلمی را تهیه کنندگی نکردند).

داستان فیلم درباره کشمکش و هرج و مرج های میان اعضای یک هیئت منصفه است که برای اعلان رای نهایی درباره یک پرونده قتل در جلسه ای دور هم جمع شده اند. با یک نگاه کلی می توان اینگونه تعریف کرد که فیلم به تدریج از فضایی آرام و کسل کننده به فضایی متشنج تبدیل می شود. موضوع پرونده درباره جوان 18 ساله ای است که پدر خود را با چاقو به قتل رسانده است. تمامی شواهد و قرائن که در جلسات متوالی دادگاه به آنها اشاره شده است بر علیه پسر جوان است. به همین خاطر 11 نفر از اعضای هیئت منصفه در همان ابتدا بر گناهکار بودن متهم رای دادند در حالی که یک نفر از آنها (هنری فوندا) با شکی معقول، به گناهکار بودن او مطمئن نیست و اصرار بر بحث و گفتگو بین اعضا دارد. قوانین دادگاه های آمریکا به اینگونه است که باید همه ی اعضای هیئت منصفه روی یک رای اتفاق نظر داشته باشند (دوازده به صفر)؛ به این ترتیب اعضا مجبور به بازگو کردن داستان قتل و چگونگی انجام آن می شوند. به مرور بر تعداد آرای بیگناهی افزوده می شود و در عین حال می توان در هم ریختگی  و آشفتگی روحی و تاثیر عقده های شخصی افراد بر آرای آنها را به وضوح دید. دلایل و توجیهات شخصیت اصلی فیلم آنقدر منطقی هستند که بلاخره در پایان فیلم اعضای هیئت منصفه متهم را بیگناه اعلام می کنند. در واقع این فیلم به بررسی مجموعه تکنیک های اجماع سازی و مشکلات به وجود آمده در این روند، میان اعضای یک هیات منصفه می پردازد که البته با شدت و درگیری میان اعضا همراه است.

نکته قابل توجه و منحصر به فرد فیلم در این است که به غیر از صحنه های کوتاه ابتدایی فیلم در دادگاه، صحنه ی دستشویی دادگاه و خروج اعضای هیات مدیره از دادگاه، همه ی اتفاقات آن داخل اتاق هیات منصفه رخ می دهد. بطور کلی مدت زمان صرف شده خارج از اتاق هیات منصفه، 3 دقیقه از مجموع 96 دقیقه ی فیلم است!

پس از اولین انتشار فیلم، «دوازه مرد خشمگین» تحسین منتقدین را در پی داشت. «ال ای ویلر» در مقاله ای در روزنامه ی «نیویورک تایمز» نوشت: « فیلم محکم، جذاب و درامی قانع کننده ساخته شده است که به مراتب فراتر از محدوده ی بسته ی اتاق هیات منصفه است.» . وی مشاهدات خود را از 12 مرد خشمگین اینگونه بیان میکند که: «این فیلم درامی قدرتمند و به اندازه کافی تحریک کننده است تا بیننده را تا انتهای فیلم مجذوب خود کند.» با این حال این فیلم یک فاجعه ی مالی بود! ظهور تازه ی فیلم های رنگی و پهن باعث شد تا فیلم در گیشه عملکرد بسیار بدی را داشته باشد.

این فیلم که امروزه به عنوان یک فیلم کلاسیک نامبرده می شود، بسیار مورد توجه دو گروه منتقدان و مردم قرار گرفته است؛ بطوریکه راجر ایبرت آن را "فیلمی فوق العاده" (Great Movie) می داند. «بنیاد فیلم آمریکا» نام داور شماره ی 8 (با بازی هنری فوندا) را در رتبه ی 28 ام لیست «50 قهرمان برتر فیلم در قرن بیستم» قرار داده است. همچنین این فیلم در سال 2008 به عنوان دومین فیلم برتر درام دادگاهی انتخاب شد. در سال 2011 «12 مرد خشمگین» دومین فیلم پربازدید در مدارس متوسطه انگلستان شد که نشان می دهد این فیلم به عنوان فیلمی آموزشی و پرورشی نیز می تواند محسوب شود.

«12 مرد خشمگین» همچنین در مراسم اسکار نامزد سه جایزه ی اسکار بهترین کارگردان، بهترین تصویر و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد که هر سه ی آنها را به فیلم «پل رودخانه کوای» باخت. در هفتمین جشنواره ی فیلم برلین نیز، این فیلم برنده ی جایزه خرس طلایی جشنواره شد.

ارزیابی فیلم:

خشونت: عصبانیت بین اعضای هیات منصفه که به تدریج بیشتر میشود.
پورنوگرافی: هیچ موردی وجود ندارد.
مکالمات: از کلمات رکیک استفاده نشده است.
مبادله ارزی: هیچ موردی وجود ندارد.
مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و کشیدن سیگار: هیچ موردی وجود ندارد

افتخارات فیلم:

برنده جایزه بهترین فیلم خارجی از جشنواره بفتا
برنده جایزه خرص طلایی جشنواره فیلم برلین

جایزه آکادمی:
نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی (بازنده به فیلم پل رودخانه کوای)
نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه (بازنده به فیلم پل رودخانه کوای)
نامزد جایزه اسکار بهترین تصویر فیلم (بازنده به فیلم پل رودخانه کوای)

جایزه گلدن گلوب:
نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم (بازنده به فیلم پل رودخانه کوای)
نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد (بازنده به فیلم پل رودخانه کوای)
نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی (بازنده به فیلم پل رودخانه کوای)
نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (بازنده به فیلم سایونارا)

نقدهای فیلم:

1. کوتاه از 12 مرد خشمگین

2. نقدی بر فیلم «دوازده مرد خشمگین» / اتاق هیئت منصفه، آغاز کار درام در ساختمان کنگره

3. 12 مرد خشمگین از نگاه حقوقی

4. دموکراتیزه کردن قضاوت یا بازسازی نگره ی اخلاقی؟!

سکانس ماندگار فیلم:

دیالوگ های ماندگار فیلم:

نفر دهم: میخوام ازت سوالی بپرسم... تو داستانو باور کردی؟

نفر هشتم: نمیدونم کردم یا نه، شاید باور کردم!

نفر هفتم: پس چطور رای به بی گناهی دادی؟

نفر هشتم: وقتی یازده نفر رای به گناهکار میدن خیلی راحت نیست که بدون صحبت در مورد پرونده دستمو بلند کنم و یه بچه رو بفرستم روی صندلی الکتریکی.

نفر هفتم: خب حالا کی گفته راحته؟

نفر هشتم: هیچکس!

 

نفر دهم: بسیار خب، تو بهم بگو برای چی اینجا هستیم؟

نفر هشتم: نمیدونم، شاید هیچ دلیلی! ببینید، این بچه تموم عمرشو کتک خورده. تو محله فقرا به دنیا اومده، نه سال بود که مادرشو از دست میده. یک یال و نیم هم توی یتیم خونه بوده وقتی که پدرش به جرم جعل اسناد تو زندان بود. اصلا شروع خوبی نیست. اون وحشیه و ناخلف. همیشه بوده. میدونید چرا؟ چون هر روز یکی میزده تو سرش، هر روز. هجده سال بدبختی کشیده. فکر کنم چند کلمه ای بهش مدیون باشیم. همین

 

نفر ششم: تو فکر میکنی اون بیگناهه، نه؟

نفر هشتم: نمیدونم، امکانش هست.

نفر ششم: خب من تو رو نمی شناسم، اما طوری حرف میزنی انگار که تا حالا تو زندگیت اشتباه نکردی... داری وقت خودتو تلف میکنی، باور کن.

نفر هشتم: فرض کن خودت متهم به قتل بودی؟

نفر ششم: خب من بلد نیستم فرض کنم، فقط یه کارگر ساده ام؛ رئیسم همیشه فرض میکنه!... اما بزار یه امتحانی بکنم... تو فرض کن همه مونو قانع کردی ولی پسره واقعا پدرشو کشته بود، هان؟

 

نفر هشتم (به نفر سوم): اعدام یه بچه چه لذتی می تونه داشته باشه؟ از اون وقتی که وارد اتاق شدی، مثل یه خونخواه خودگمارده رفتار کردی... تو میخوای مرگ این پسره رو ببینی چون خودت شخصا اینو میخوای، نه بخواطر حقیقت...

 

نفر هشتم: خیلی سخته که عقاید شخصی رو در چنین مواقعی دور نگه داشت... هر وقت باهاش مواجه میشید، عقاید شخصی حقیقتو محو میکنه... من خودمم نمیدونم حقیقت چیه و فکر نمیکنم کسی بتونه حقیقت رو درک کنه... نه نفر از ما فکر میکنیم که متهم بیگناه باشه، اما با احتمالات سروکار داریم... شاید هم داریم اشتباه میکنیم؛ شاید داریم یه آدم گناهکار رو آزاد می کنیم... نمیدونم. هیچکس نمیدونه اما ما تردیدی منطقی در ذهن داریم و این چیزیه که در نظام دادگاهی اهمیت داره... هیچ هیئت منصفه ای نمیتونه کسی رو گناهکار تشخیص بده مگه اینکه مطمئن باشه... ما نه نفر نمیفهمیم که شما سه نفر چطور مطمئن هستید

 

دانلود فیلم:

فرمت: mp4
حجم: ۷۵۰ مگابایت
کیفیت: ۷۲۰p Bluray

توجه:
1. لینک دانلود از سایت Caffefilm.com میباشد.
2. سرعت دانلود فایل از محل آپلود فایل (اکسپرس لیچ) بسیار بالاست.
3. فایل زیرنویس همراه فایل دانلود شده است.

راهنمای دانلود:
1. رمز اولیه برای دانلود فایل از اکسپرس لیچ 123 میباشد.
2. رمز فایل فشرده شده پس دانلود : www.tamashafilm.ir
3. در صورتی که پس از دانلود فیلم اجرا نشد (یا از حالت فشرده خارج نشد) فایل را Repair کنید (ALT+R).

پوستر فیلم:

تصاویری از فیلم:

نظرات  (۹)

من این فیلم رو ندیدم،اما بعد از خواندن خلاصه فیلم حدس می زدم که باید دیالوگ های قوی تری داشته باشه ولی وقتی دیالوگ های برگزیده رو خوندم علاقه ام به دیدن فیلم کم شد!:)فقط گفته نفر هشتم که در انتهای متن نوشته شده بود جای تامل داشت.

پاسخ:
به نظر من این فیلم یکی از هیجان انگیز ترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینماست. واقعا حیفه که کسی این فیلم رو نگاه نکنه. خب همون طوری که در قسمت مشخصات فیلم هم نوشتم این فیلم رتبه 6 رو بین همه فیلم های برتر تاریخ داره. البته قبول دارم دیالوگ های تاپی نداشت اما مسلما بازیگران فیلم از اساتید سخنوری هستن. از این جهت این فیلم از جمله فیلم های آموزشی زبان انگلیسی محسوب میشه!. البته باید بگم ضعیف بودن دیالوگ های فیلم به خاطر موضوع فیلم هست! شما که انتظار ندارین در یک فیلم جنایی دیالوگ های تامل برانگیز زیادی بشنوین؟
سلام من این فیلم رو از تلوزیون ایران یکی دوباری دیدم و هر بار آخر فیلم جلو تلوزیون میخکوب شدم به نظرم این فیلم شاهکاره واقعا زیباست یعنی ذهن رووادار به تفکر میکنه هرکی این فیلم رو نبینه نصف عمرش بر فناست
سلام
فووووووووووووووووووووووووووووووووووق العاده ترین فیلم با کمترین امکانات موجود
که هنوزم برتره
این یک شاهکاره، شاهکااااااااااااااااااااااار.
بهترین فیلمی که تا حالا دیدم
ممنون از زحمتی که میکشی وحید جان
شما لینک شدین
این فیلم از بهترین های سینمای کلاسیک و بهترین فیلم استاد دادگاه ، سیدنی لومت فقیده ...
پاسخ:
متشکرم محسن جان
همینطوره، این فیلم در نوع خودش بی‌نظیره

من هم از اطلاعات بسیار خوبت لذت بردم و هم از شخصیت و ادب فوق العاذت امیدوارم همیشه موفق باشی و به ایرانمون خدمت کنی
پاسخ:
متشکرم
دوستانی ک فیلم "اتوبوسی ب نام هوس" براندو رو ندیدن، بلافاصله بعد از این فیلم اونو ببینن تا معنای تفاوت زمین تا آسمانی سینمای کلاسیک و مدرن رو بفهمند، با این کار فقط ظرف 2-3 ساعت نیمی از تاریخ سینما از بر میشید بدون حتی 1 ثانیه مطالعه، آموزش سینما از طریق سینم
از ادمین با سلیقه ی این وبلاگ با کلاس هم می خام تا حد ممکن تمام فیلم های مارلو براندو رو برامون بزاره، ی نکته در مورد براندو اینه ک او بعد از شهرت یافتن سر ناسازگاری با سیستم حاکمه بر کشورش برداشت و کمپانی ها تقریبا ظرف حدود 20 سال بایکوتش کردن تا با پدرخانده دوباره براندو ظهور کرد، بنابراین بعضی از فیلمهای گمنامش هست ک ب نظر میرسه ارزش از آرشیو بیرون کشیدن رو داشته باشه مثل burn و Sanoyara و ... 
سلام
مطلبی که راجع به  (پرواز بر فراز آشیانه فاخته)
گذاشتین چرا باز نمیشه؟؟؟
پاسخ:
متاسفانه به دلایل نا معلوم از طرف سازمان فیلترینگ مسدود شده!
فیلتر نشده بابا لینک خرابه!!
با فیلتر شکن هم که بری همینه ! فقط چند تا کد نشون میده!!
یه جوری اصلاحش کنین لطفا !! یا یه مطلب جدید بزارین!
پاسخ:
با مرورگر من که مستقیم به سایت پیوند ها تغییر مسیر میده.
فعلا میتونین از این لینک موقت استفاده کنید:
پرواز بر فراز آشیانه فاخته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی